V inzerátech nechybějí adresy ani telefonní čísla, webové stránky působí profesionálně. Lidé, kteří se jimi nechají oklamat, nemusejí být žádní hlupáci - chybí jim pouze zkušenosti a dostatek informací.
Ideálními oběťmi podvodníků jsou především lidé z regionů, zatížených vysokou nezaměstnaností. Možnost pracovat z domova, sám si organizovat čas a určovat výkon ale přiláká i řadu maminek malých dětí nebo mladých lidí, kterým se nechce vzdávat své studentské svobody a „uvazovat“ se do řádného pracovního poměru.
Švadlenka Petra dnes vydělává 80 tisíc měsíčně!
Představte si, že pracujete pro sebe, určujete si počet hodin, žijete a pracujete, kdekoliv chcete, trávíte čas se svojí rodinou a přáteli, a to nejdůležitější - vidíte, jak váš příjem každý rok roste - takto vábí internetové stránky, aniž by ovšem prozradily, v čem ta úžasná práce vlastně spočívá. Pro případ, že by na takovou idylu vaše chabá představivost nestačila, nabízí vám ještě obrázek rozesmáté mladé rodinky skloněné nad jakýmsi katalogem. Nejspíš vybírají exotickou destinaci svojí příští dovolené…
„Petra, vyučená švadlena a Standa, student, se bez jakýchkoli předchozích zkušeností naučili, jak si vybudovat takovýto příjem. Vy můžete také!“ Dozvídáme se, že švadlenka Petra vydělala první měsíc 3 500 korun, čtvrtý (pozor!) už 35 000 a dnes si přijde na čistou osmdesátku. Kruci, proč já se tady vlastně ještě hrbím nad počítačem? Dříve než zahodíte klíče od kanceláře a vrhnete se do víru podnikání, přečtěte si, jakou zkušenost udělal s touto pochybnou firmou (pohybuje se na našem trhu už mnoho let a provozuje celou řadu internetových stránek s různými názvy, ale prakticky totožným obsahem), jeden ze zájemců: „Tak jsem tam zavolal a dohodli jsme se, že to vyzkouším. Poslal jsem 400 Kč za uvítací balíček - ten obsahuje CD, nějaký časopis a psaníčko. Pokud prý chci pokračovat dál, ať si koupím testovací verzi, kterou mám vyzkoušet sám na sobě. Ta legrace už stála nějakých dva a půl tisíce, říkal jsem si ale, že když budu vydělávat takové peníze, jaké píšou, není to zas tak moc.“
Muž, který popsal svoji zkušenost v internetové diskusi, zaplatil nakonec více než třicet tisíc korun za výrobky na hubnutí (zakoupit pro začátek menší množství možné nebylo). Na každý z nich měl jako prodejce údajnou „slevu“ 20 procent, tolik tedy měl činit jeho zisk. Po několika týdnech ovšem pochopil, že hromadu předražených přípravků nerozprodá ani do konce života. Nastalo dlouhé dohadování a telefonování, po kterém se mu podařilo výrobky firmě odprodat nazpět, ne ovšem za stejnou cenu. Celková „daň za zkušenost“ činila okolo sedmi tisíc korun…
Je to letadlo? Není to letadlo?
Výše uvedený případ je klasickou ukázkou zneužití tzv. multi-level marketingu (MLM), neboli mnohoúrovňového nebo také síťového prodeje. Na poctivém MLM ve skutečnosti nic špatného není, je to celosvětově velmi úspěšný model, který umožňuje prodávat výrobky bez nutnosti zřizovat prodejny a platit distribuci a reklamu (například Amway, Oriflame, Zepter nebo Mary Kay). V tomto systému je jistě možné zcela legálně peníze vydělat, jde ale o poměrně náročnou práci, která vyžaduje značné osobní nasazení. Na zázračné příjmy bez zkušeností a skoro bez práce zapomeňte. Existuje ovšem mnoho firem, které se za síťový prodej schovávají. Hlavním zdrojem peněz, tekoucích do systému, tu není prodej zboží (jako v řádném MLM), ale nábor nových členů, přesněji řečeno vstupní poplatky, které se z nich podaří vymámit. Jde tedy vlastně o podvod typu nechvalně známého „letadla“ nebo také „pyramidy“, ve kterých jde především o to, nabírat další a další (platící) zájemce – dokud lidé „nedojdou“ a systém se nezhroutí. Jak od sebe poctivou firmu a letadlo rozeznat?
„Legitimní MLM společnosti vyžadují pouze minimální nebo žádný poplatek za právo prodávat jejich produkty,“ upozorňuje Michal Martoch, konzultant společnosti Idealine Solutions, v článku uveřejněném na internetovém portálu Workline.cz. „Pokud po vás společnost bude vyžadovat nákup většího množství výrobku, aniž by byla ochotna výrobek odkoupit zpět, vystavujete se velkému riziku, že vám v případě neúspěchu výrobky zůstanou doma a vy tak přijdete o své peníze.“
Odborník doporučuje zajímat se o výsledky dalších zájemců, kteří nabídku přijali už dříve. „Vyžádejte si od společnosti kontakty na lidi, kteří již tuto činnost nějakou dobu provádějí, a domluvte si s nimi schůzku. I kdyby vám všichni tvrdili, že nikdy v životě nevydělávali tolik peněz, většinou jejich skutečný úspěch dokážete odhadnout.“ Důležitým signálem je i tlak na okamžité přijetí či odmítnutí nabídky. „Čím více na vás bude někdo tlačit, tím více byste měli být ostražití. Nenechte se zmanipulovat speciálními nabídkami, které vyprší ten samý den, pokud nepodepíšete.“
Padesátikoruna v obálce (ale jen papírová!)
Pozor, dostáváme se do oblasti čistokrevných podvodů, jejichž bezostyšnost bere dech. Ztráty tu většinou nebývají tak velké, pohybují se v řádu deseti, nanejvýš stokorun. Počítá se jaksi s tím, že takovou částku napálený oželí a mávne nad ní rukou. A třeba se i bude stydět za to, jak naletěl…
„Našla jsem inzerát na kompletaci a montáž dětských aut za 50Kč/kus,“ píše jedna z obětí na portálu Workline.cz. „Stačí prý poslat sms s adresou. Na všechny otázky, které jsem měla, mi bylo odpovězeno. Pak mi dotyčný pán poslal zprávu, že obálku s dohodou o vykonané práci mi pošle za poplatek 600 Kč. Souhlasila jsem. Obálka mi přišla třetí den, vše jsem vyplnila a poslala na jednatele firmy. Bohužel, za pár dní se odeslaný dopis vrátil s tím, že adresa neexistuje a pán, který mi odpovídal na všechny sms, už neodpověděl ani nezvedal telefon. Vždycky mi to vymáčkl. Tak jsem zkusila najít ten inzerát, ale už byl smazaný. Myslela jsem, že se mi toto nikdy stát nemůže, ale realita je jiná. Své peníze už bohužel asi neuvidím.“ Vkládání reklamních letáčků do obálek. Rozesílání fotografií známých osobností nebo informací o fotbalovém klubu. Výroba drobné bižuterie. Doporučování služeb či slev. Klikání na reklamní bannery. Kompletace kalendářů. Tak mohou vypadat podvodné pracovní nabídky. Jejich typickým společným znakem je, že zaměstnavatel vyžaduje platbu předem – údajně na pokrytí administrativních nákladů. Jeden takový „zaměstnavatel“ například požaduje: „Pošlete 50Kč v obálce. NEJLÉPE PAPÍROVOU, pokud pošlete kovovou, budete tímto platit více za známku.“
Zájemce, který peníze skutečně pošle, se dočká buď ukončení komunikace (jako v předchozím případě), případně dostane poštou „dobrou podnikatelskou radu“ – totiž že si má počínat stejně jako odesilatel. Prostě si dát inzerát a čekat na hejly, kteří se na něj nachytají.
Kapitola sama pro sebe jsou nabídky „pracovních katalogů“. Po zaplacení jedné nebo dvou stokorun obdrží uchazeč o práci ušmudlaný kus papíru se seznamem neaktuálních, podvodných nebo zcela nesmyslných pracovních nabídek. Modernější variantou jsou internetové stránky, tvářící se jako seriózní pracovní weby – za každou falešnou nabídku zaplatí zájemce přibližně od 100 do 300 korun.
K tomuto typu nabídek odborníci z Workline. cz. dodávají: „Poplatky za zprostředkování práce od uchazeče o práci jsou v ČR podle zákona zakázány. Pokud vám někdo nabízí práci za úplatu, tak tento zákon jednoznačně porušuje. Osobně neznáme jediného skutečného zaměstnavatele, který by vyžadoval poplatky za to, že vás zaměstná.“
Existuje vůbec poctivá práce z domova?
Jistěže ano, hledá se ale těžko. Inzertní rubriky novin a inzertní weby typu Annonce jsou falešnými nabídkami doslova zaplevelené. Zadáte-li „práce z domova“ do internetových vyhledávačů, zavalí vás stovky (hezky vypadajících) podvodných odkazů. Provozovatelé inzertního média nejsou podle zákona povinni pravdivost inzerátu ověřovat. V současné době existuje jediný účinný způsob boje proti podvodníkům – ukázat na ně prstem. Tak, jako to dělají odborníci z již několikrát zmíněného portálu Workline.cz. Tento web, který se zabývá on-line prací a vzděláváním v mnohem širším měřítku, uveřejňuje pravidelně aktualizované a především kontrolované nabídky domácí práce, vytříděné z pracovních portálů. Najdete tu i seznam zaměstnavatelů, kteří tuto formu zaměstnání umožňují. V sekci „Podvodná práce z domova“ pak najdete řadu reálných případů, dopisů od napálených zájemců, a to v plném znění - včetně adres, telefonních čísel a jmen podvodníků, se kterými měli „tu čest“. Komentáře pod dopisy pak upozorňují na charakteristické znaky nabídek, které je napříště pomohou rozeznat. Informovaný člověk nenaletí.
Já už vím,že jakmile chce poslat někdo peníze předem a ještě nejlíp v obálce jde o podvod,stejně jako,když chtějí zaslat ofrankovanou obálku s Vaší adresou jde o podvod. Ještě více informací se můžete dozvědět na portálu www.workline.cz
Doufám,že lidí co se nechaj nachytat bude čím dál míň a přestaneme živit ty zloděje
|